Welcome to the Moonsorrow Interviews Compilation!
Here you will find more than one hundred Moonsorrow interviews, many of which have already disappeared from where they were originally posted. Check the Index and Contact pages above and the notes in the left column for more info.

Sunday, July 31, 2011

Pitchline Zine / September 2007

Link (Spanish) | Link (English)

VERSIÓN EN CASTELLANO

Con motivo de la visita de la banda a nuestro país, nos pusimos en contacto con ellos para hablar sobre la actualidad de la banda, planes del futuro y alguna que otra anécdota del pasado, y el bajista-cantante del grupo, Ville Sorvali fue quien amablemente nos respondió a las siguientes preguntas…(Ndr. Esta entrevista fue concebida antes de su actuación en el Alhama Metal Madness y muchas de sus preguntas pueden estar algo desfasadas debido a nuestro alargado parón)

Hails! En primer lugar daros las gracias por desperdiciar un poco de vuestro tiempo contestando estas preguntas. Espero que todo os vaya bien.

Gracias, mi amigo. Tengo una taza de café en mi mano y un poco de black metal de Estonia sonando en la minicadena, ¡así que las cosas no podrían ser mejores!

Bueno, empecemos. Si no me he informado mal, esta es la segunda vez que visitáis nuestro país, ya que la primera vez fue el año pasado en el Atarfe Vega Rock. ¿Qué impresiones tuvisteis aquella primera vez? España es un país en el que contáis con una gran cantidad de fans.

Wow, el Atarfe Vega fue asombroso. Había una gran cantidad de locos en los conciertos e incluso alguien lanzó una bandera finlandesa al escenario. De hecho ahora tenemos la bandera en la pared en nuestro local del ensayo.

Hay una gran cantidad de historias sobre el festival, empezando por el loco del conductor que nos recogió en el aeropuerto que alcanzaba los 140 kilómetros por hora en un camino de cabras, y terminando, unos vagos recuerdos con nuestros nativos Impaled Nazarene y To/Die/For. En resumidas cuentas, un viaje muy bueno.

Este año, en el Alhama Metal Mandes III, compartís escenario con grupos de la talla de Machetazo, Moho, Killem… Excepto vosotros, Nightrage y los holandeses Textures, el resto de grupos son españoles. ¿Os pondría en un aprieto al decir cuál destacaríais? ¿Os habéis informado ya acerca de ellos? ¿Alguna apreciación por vuestra parte?

Para ser honesto, conozco solamente a Nightrage y a Textures. (Con Nightrage pasamos algunos momentos realmente inolvidables en Grecia, ¡saludos!) He escuchado alguna banda española, pero ninguna de las que tocan en el festival, sin embargo, estoy investigando para ampliar mi conocimiento.

Durante este año habéis llevado como guitarrista de directo a Janne Perttilä, ¿qué tal la relación con él? Ya colaboró en los coros de discos como “Verisäkeet" y "Kivenkantaja”. ¿Hay alguna posibilidad de que entre a formar parte de Moonsorrow como miembro estable?

Janne es mucho más un miembro oficial de Moonsorrow que un músico de directo, y pienso que ha tocado en más directos que Henri. Es un viejo amigo de la banda y es fácil seguir adelante y viajar junto a él. Tampoco hay que olvidar que es también es un guitarrista e intérprete jodidamente bueno.

La temática y el sentimiento pagano también están presentes en la música de muchos grupos españoles, que tienen calidad pero por un motivo u otro no salen a la luz. Para muchos de ellos, Moonsorrow son una gran fuente de inspiración, además que sois un grupo consolidado con más de 12 años de carrera a las espaldas y 5 discos. ¿Qué opináis que os tomen como un grupo a seguir?

Principalmente me siento feliz de poder inspirar a gente y animarlos a que encuentren su propio estilo, como la cantidad de bandas que nos han inspirado a nosotros. El camino del éxito es largo, pesado y la gran cantidad de veces muy aburrido, podría decir algunos pasos a seguir para poder conseguirlo, pero nosotros todavía estamos en ese camino. Mi consejo: ¡seguid vuestros corazones! No se necesita más.

Centrándonos más en vuestro último trabajo que salió a principios de año, V: Hävitetty, ¿lo podemos considerar como la continuación de Verisäkeet? En lo referente a la estructura podemos decir que mantiene cierto parecido aunque las canciones son mucho más oscuras.

No es una continuación en el sentido de que ninguno de nuestros álbumes es una continuación de los trabajos anteriores, pero está definitivamente más cercano a Verisäkeet que Kivenkantaja. Esta vez sentimos que teníamos que seguir este camino y no queríamos ponernos límites a la posibilidad de diferentes estructuras. Es más oscuro, definitivamente, en todos los sentidos, y hubo cosas que tuvimos que dejar fuera. El álbum siguiente será otra vez “algo totalmente diferente”.

Pienso que vuestro anterior trabajo era mucho más épico, y este último es más melódico, ambiental y lleno de detalles llenos de rabia y furia. ¿Habéis cambiado el concepto de componer de un disco a otro?

El método compositivo es más o menos el mismo para todos los discos; la mayor parte de el trabajo se hace dentro de la cabeza de Henri y en su estudio casero. No sé si hizo este álbum de manera diferente al Verisäkeet, pero sé que tenía una situación completamente diferente en la vida que pudo haber afectado su expresión musical.

Supongo que ya os habrán preguntado muchas veces sobre esto… Muchas veces vosotros habéis declarado que hacéis las canciones largas porque no os piden que sean terminadas, ¿pero no tenéis miedo de que se pueda pensar que son muchas canciones dentro de una sin una estructura lógica que seguir, o que son unas melodías pegadas a otras?

Si te refieres a la crítica, no estamos asustados por los comentarios que haga la gente que no ha estado dentro del proceso (IE. en el grupo). Cada uno interpreta la música a su manera. La verdad es que tenemos especial cuidado con las estructuras de la canción, y nos esforzamos en crear una identidad diferente para cada canción. No tendría sentido hacer una canción con diferentes partes sin conexión. También si esto es lo que piensas, en el próximo álbum no habrá tantas melodías distintas.

Mucha gente piensa cree que la sombra de los discos como Voimasta Ja Kunniasta y Kivenkantaja son demasiado largos y no habéis conseguido superar la calidad de esos discos. Intuyo que negareis dicha afirmación, pero ¿Qué opinas de esta opinión generalizada en los fans? (No al 100%, pero sí una gran mayoría)

Heh, por supuesto no pensamos lo mismo. Si alguna vez hiciésemos un álbum que no creyésemos mejor que el anterior nunca lo sacaríamos. Entiendo a la gente que los considera nuestros mejores álbumes, porque fueron hechos en un tiempo completamente diferente y con intenciones completamente diferentes también, por lo tanto atraerán a gente diferente. Es algo natural.

De todos vuestros discos, ¿cuál elegiríais? ¿Alguna canción en especial? ¿Volveréis a componer alguna canción de cervezas?

Ahora mismo me quedo con el último, como siempre hago. Mis temas favoritos cambian de un día a otro, pero los que parecen más constantes son Jotunheim y 1065: Aika, ambos temas del nuevo album y todas las canciones con lasrgas partes instrumentales. Normalmente es el material que no tocamos en directo por una razón u otra.

Remontémonos 10 años atrás, ¿Qué te viene a la cabeza y el corazón si te nombro: Metsä, Thorns Of Ice o Täma Ikuinen Talvi? ¿Alguna idea de reeditar dicho material para los fans más acérrimos a la banda?

Estamos orgullosos de todo el material que hemos grabado, porque representa el tiempo y las cosas que queríamos hacer. Por supuesto, desde que nosotros estuvimos pensando acerca de nuestro cambio por aquel entonces, estas demos son algo “torpe” para los estándares de hoy en día.

En concreto a muchos nos interesaría escuchar las canciones que contenía la maqueta “Thorns Of Ice”, ya que creo que se ha perdido todo su contendio… además fue una de las últimas veces que hicisteis canciones en la lengua inglesa, ¿me equivoco?

Se perdió para siempre. No éramos muy mañosos con la tecnología de grabación en aquellos tiempos y accidentalmente fue borrada. No estuvo muy bien de todos modos .También usamos el inglés en Metsä, pero después cambiamos al finlandés. Nos sentimos más cómodos.

Supongo que os acordaréis de cuando Blabbermouth publicó el rumor de que Moonsorrow iba a cambiar de estilo y sacaría un disco bajo el nombre de "Raah Raah Blääh", naciendo así “Lakupaavi”… ¿Se va a grabar más material bajo ese nombre?

Pero todavía está. Raah Raah Blääh se puede encontrar en Internet, ¡y habrá más material algún día! Nos os lo toméis tan en serio, no es un proyecto paralelo de Moonsorrow, sino una banda completamente diferente.

Finlandia es un país de donde salen una cantidad de grupos con una calidad impresionante. ¿Qué tal la relación con los demás grupos de vuestro país?

De hecho, la mayoría de las bandas no son tan increíblemente buenas. Lo que vosotros escucháis está cuidadosamente seleccionado. De todos modos, hay una gran cantidad de buenas bandas, no lo voy a negar.

Muchas gracias por vuestra paciencia y atención. Esperamos veros de nuevo por España, y si es posible con más conciertos, y pasadlo bien en este festival. ¡Espero que os guste la cerveza española!

Gracias a vosotros, y gracias a todos los fans que hicieron posible que podamos haber tocado en España. Espero volver pronto, especialmente a finales de otoño cuando hace frío, y un viento molesto como en Finlandia…

ENGLISH VERSION


MOONSORROW interview

Answered by Ville Sorvali

1. Hails! First of all, I will like to thank you for wasting some of your time asking these questions. I hope everything will be all right.


Thank you, my friend. I have a cup of coffee in my hand and some Estonian black metal playing on the stereo, so things couldn't be better!


2. Well, let's start. If I´m not wrong, that's your second visit to our country, because the first one was last year in the Atarfe Vega Rock. Which were your impressions that first time you came? Actually, here you have lots of fans.

Wow, Atarfe Vega was amazing. There was a lot of insane people in the audience and at some point someone even threw a Finnish flag on stage. We have the flag on the wall in our rehearsal room now, actually.

There are a lot of stories from the festival, starting from the crazy shuttle driver who drove us from the airport hitting 140 km/h on the serpentine road, and ending to the last faint memories of hanging out with our natives Impaled Nazarene and To/Die/For. All in all, a very good trip.

3. This year, in the Alhama Metal Madness III, you shared stage with bands such as Machetazo, Moho, Killem... Except you, Nightrage and the Dutch Textures, the rest are Spanish bands. Have you heard anything about any of them? In that case, which one will you emphasize?

To be honest, I only know Nightrage and Textures. (With Nightrage we actually spent some unforgettable moments in Greece, greetings!) I have heard some Spanish bands, but none from the festival's lineup - however, I'm looking forward to broadening my knowledge!

4. During this tour, you've been accompanied by Janne Perttilä in the guitar. How is your relation with him? He has already collaborated in the choirs in albums like "Verisäkeet" or "Kivenkantaja". Is there any possibility for him to join the band as an official member?

Janne is as much an official member of Moonsorrow as a live session player can be, and I think he has already played more shows than Henri. He's an old friend of the band and easy to get along and tour with, not to forget he's also a damn good guitar player and performer.

5. The pagan themes and feelings are very used in the music of lots of Spanish bands, which have good qualities, but for some reason, it can't reach your levels. For many of them, Moonsorrow is a great fount of inspiration. What's your opinion about that fact?

I'm happy if we can inspire people and encourage them to find their own style, as we were inspired by a lot of bands ourselves. The road to success is long, tiresome and most often very boring, and even if we would be some steps ahead, we're still on the same road. My advice: rather than us, follow your hearts! No other advice is needed.

6. And now referring to your last work, which was released in the beginning of this year, V: Hävitetty. Can we consider it a continuation of Verisäkeet? Concerning to the structure we can say that it have some points in common, but with darker songs.

It's not a continuation in the sense that none of our albums are continuation of the previous works, but it's definitely closer to Verisäkeet than Kivenkantaja. This time we just felt like doing it this way, and we didn't want to limit ourselves of different structural possibilities. It's darker, definitely, in every sense, there were things that had to be let out. The next album might again be "something completely different".

7. In my opinion, your previous album is much more epic, and this last one is more melodic, ambient and with more details full of rage and fury. Have you changed your composition methods from one album to the other?

The compositional method is more or less the same on every album; most of the work is done within Henri's head and in his home studio. I don't know if he made this album any differently from Verisäkeet, but I know he had a completely different situation in life which might have affected his musical expression.

8. I suppose that you've been asked about this many times... You have declared that you make long songs because they don't ask to be finished. Aren't you afraid that can be thought that each song will be like many other songs pasted inside without a common structure? That they're only different melodies one beside the other?

If you're referring to criticism, we're not afraid of any comments made by people who haven't been within the process (ie. in the band). Everyone interprets the music their own way. Truthfully, we are especially careful with song structures, and we strive to make every song a complete entity of its own. It wouldn't make sense doing a song just full of different parts without any connecting themes. Also - if you think of it, there even aren't so many distinct melodies on the new album.

9. Some people think that the shadow of albums like Voimasta Ja Kunniasta or Kivenkantaja is too long and you haven't been able to improve its quality. I suppose you don´t think the same obviously, but what is your opinion about this subject?

Heh, of course we don't think the same. If we ever made an album we wouldn't consider better than the previous ones, we would have to quit! I understand people who consider Voimasta ja Kunniasta or Kivenkantaja to be our best albums, because they were made in a completely different time and with completely different intentions, and therefore they probably attract different sorts of people. That's only natural.

We are not in the shadow of our previous works, any of them. We just don't want to repeat ourselves.

10. Which one of all your albums do you prefer? Any song in particular? Will you record another beer song? Hehe.

Right now I prefer the latest album, as I always do. My favourite songs vary day-to-day, but some that have proven the most solid are Jotunheim, 1065: Aika, both songs on the new album and all tracks with long instrumental parts. Usually it's the stuff that we can't play live for a reason or another.

Drinking music we leave to bands who do it better. "Tulkaapa Äijät!" was fun, but for us, I guess that card is checked.

11. Let's go back 10 years. What are your thoughts and feelings if I say Metsä, Thorns of Ice o Täma Ikuinen Talvi? Are there any plans to re-edit that material for the fans?

We're proud of all the material we ever recorded, because it represents the time and the things we wanted to do. Of course, since we were only learning our trade back then, these demos are somewhat "clumsy" by today's standards.

We will not make further issues of our demos, let them serve as a rarity for the fans who bought them when they were released. Anyone can get the material through the internet anyway. We are, however, planning to re-record two demo songs for our upcoming release. More news about that later!

12. In particular, lots of us are interested in songs from the "Thorns of Ice" album, because I think that its content has been lost... Besides, it was one of the last times you did a song in the English language, didn't you?

It's lost, once and for all. We just weren't that crafty with the recording technology back then and accidentally erased it. It wasn't that good anyway. :)

We also used the English language on Metsä, but after that we changed to Finnish. It felt more natural.

13. I suppose you'll remember when Blabbermouth published the rumour about your intention of a change in the style and the release of an album called "Raah Raah Blääh", becoming the birth of "lakupaavi". Is any material going to be recorded under that name?

But there already is. Raah Raah Blääh can be found on the internet, and there will also be new material some day! Don't take it too seriously though, it's not a side project of Moonsorrow but a completely different band.

14. Finland is a country where lots of bands are born, most of them with an incredible quality. How's your relation with the rest of bands from your country?

Actually, MOST of the bands are not of an incredible quality. The stuff you hear is a careful selection. ;) However there are many great bands in Finland, and I won't deny that.

It's a small country, so basically everyone knows everyone and everyone is a good friend with someone. Furthermore there is no competition, which aids to the cause of a common music scene. We often run into each other on our free time without any musical connection, sit down, drink, and save the world.

15. Thank you very much for your patience and attention. We hope to see you again in Spain. Have a good time. I hope you like Spanish beers!

Thank you, and thanks to all the fans who made it possible for us to perform in Spain! I hope to visit there soon again, especially in the late autumn when it's cold, windy and downright annoying to be in Finland. :)

Interview done by Gael

No comments:

Post a Comment