Welcome to the Moonsorrow Interviews Compilation!
Here you will find more than one hundred Moonsorrow interviews, many of which have already disappeared from where they were originally posted. Check the Index and Contact pages above and the notes in the left column for more info.

Wednesday, August 31, 2011

Only Heavy Metal / January 2011

Link 1 (both languages) | Link 2 (English) | Link 3 (Spanish)



VERSIÓN EN CASTELLANO

Esta es la primera entrevista a Moonsorrow de este año. Las preguntas fueron propuestas por los usuarios del foro Only Heavy Metal, y el que se puso en contacto con Ville y lo coordinó todo fue ShowNoMercy.

Contestada por VILLE SORVALI (bajo y voz).


ShowNoMercy:
- Hola Ville, gracias por atendernos. En el nuevo álbum, ¿hay alguna diferencia reseñable respecto los últimos álbumes anteriores o algún aspecto que lo diferencie claramente? ¿Más folk, más black...?

Creo que es más o menos distinto en todos los aspectos, como todos los discos que hemos hecho. Al menos me gustaría pensar que no estamos haciendo el mismo disco otra vez, pero eso lo decidirá el público. Para mí, este es mucho más "pesado" que cualquiera que hiciéramos anteriormente. Pienso que esa es la diferencia principal. ¡Y desde luego, no podría estar más contento con el resultado!

ShowNoMercy:
- Describe el proceso de creación de este nuevo álbum y tu relación en el mismo con el resto de miembros.

De algún modo, el proceso de creación del disco fue mucho más relajado que en otras ocasiones. Todos estamos de acuerdo en esto, incluso Henri. :) Pienso que Henri empezó a escribir material en invierno o primavera de 2010 y el resto de nosotros empezamos a implicarnos más en verano. Esta vez Marko escribió letras para una canción. Nos llevó cinco semanas grabar y otras dos mezclar, en varios estudios. Todos hemos puesto mucha ilusión y cariño en la grabación, pero al mismo tiempo nos lo hemos tomado con calma y nadie tuvo crisis nerviosas.

Eddie:
- Incluir sonidos reales de la naturaleza en vuestros discos es algo habitual al igual que lo hacen Finntroll, ¿esto es debido a que Henri tiene este vicio o en cambio todos opináis que estos sonidos le dan un toque especial, misterioso, relajante y a la vez profundo a los discos?

Por supuesto es una obsesión de Henri como diseñador de sonido profesional, pero todos estamos de acuerdo en que le dan un sentimiento añadido a los discos y por tanto debemos usarlos. Siempre quisimos hacer algo más que simple música, y a veces incluso parece que estamos haciendo una película sin imágenes.

Grilo do Demo:
- ¿Por qué grabaste las voces en una cabaña en medio del bosque? (¿Las grabaste todas allí?) Usando los mismos aparatos y demás, ¿hay realmente una diferencia en el sonido?

Obviamente no hay diferencia en el sonido, y si la hay es para peor. ;) La razón por la que decidí hacerlo como lo hice es que necesitaba este estímulo adicional para la emotividad de las voces. Hay mucha diferencia entre salir a pasear por el bosque en los ratos libres y quedarse a fumar un cigarro en una calle vacía en alguna parte industrial de la ciudad. Todas las voces principales fueron grabadas en esa cabaña, pero los coros y la mayor parte de las voces secundarias se grabaron en el estudio. Antes que las principales, de hecho.

Grilo do Demo:
- ¿Qué invitados tuvisteis esta vez? Sé que por lo menos tuvisteis al violinista de Turisas.

Olli Vänskä tocó el violín, pero también colaboró en los coros. El resto del coro fue el grupo más nuestro guitarrista de directo Janne Perttilä, y Jakke Viitala, de Crimfall. Vreth el de Finntroll y el hijo de cinco años de Henri, Knut, hicieron algunas voces secundarias.

Grilo do Demo:
- Ya tuvisteis a uno de tus (hasta donde sé) cantantes favoritos como invitado en un disco: Thomas Väänänen en Hävitetty. ¿Cuándo vais a invitar a Alan Nemtheanga?

En realidad nunca planeamos a quién invitar, sino que se nos ocurre en el estudio cuando creemos que hace falta una voz adicional en alguna parte. Alan es una gran inspiración y un amigo personal, pero creo que no necesito subrayar eso con invitarle a cantar en finlandés en un disco nuestro. :) [N. del T.: esta frase es gramaticalmente bastante confusa en inglés, pero creo que se entiende]

Eddie:
- ¿Es verdad lo que se lee por internet sobre la oscuridad y agresividad de las
letras y melodías de este nuevo disco, y que la parte más alegre de la música de Moonsorrow no está presente en ninguno de los temas nuevos? ¿Hay algún motivo en concreto para seguir por esta línea compositiva o simplemente los temas "happy" no encajan con vuestra música?


"VKKM" resultó ser un disco muy oscuro, sin alegría ni nada así. Aunque también, tratando el tema que trata (la vida después del fin del mundo), la música no puede ser alegre. No creo que nuestra música sonara nunca tan "happy" si la comparamos por ejemplo con Korpiklaani, pero hoy por hoy ya no hay sitio para canciones como "Pakanajuhla" en nuestro repertorio actual. Así que no, la alegría no es una parte de Moonsorrow, pero eso sólo se aplica a la música; aunque nos estemos haciendo viejos, aún nos gusta la juerga tanto como antes.

Eddie:
- ¿Qué habéis querido expresar con una portada tan simple y limpia como la del nuevo disco? ¿A qué responde elegir esta vez una foto en lugar de un dibujo?

Siempre diseñamos las portadas cuidadosamente para que se adecúen al concepto y a la música, así que esta vez lo obvio fue tirar por el lado lóbrego. En la música no se vislumbra ninguna esperanza, así que en el libreto tampoco. Lo de poner una foto en la portada se decidió hace tiempo, pero ya no recuerdo la conversación que nos llevó a eso.

Grilo do Demo:
- Por lo visto se trata de un disco conceptual. Ya que hay tres interludios y sólo cuatro canciones, ¿podrías explicarnos el concepto y resumir lo que cuenta cada una de las canciones?

El disco "Hävitetty" trataba sobre el fin del mundo, así que con este decidimos dar un paso más allá y crear una historia sobre la vida después del fin. De todos modos, la conexión entre ambos discos es vagamente conceptual, así que no te preocupes, no vamos a hacer una trilogía ni nada así.

Voy a ser muy breve con las explicaciones y dejar que cada oyente encuentre los detalles de la historia:

"Tähdetön" (Sin estrellas) describe el mundo justo después del fin. En la historia no importa cómo terminara el mundo. Hay un grupo de personas abandonando su ciudad, porque está destruida y ya no se puede vivir en ella.

"Hävitetty" (Desolado) es el primer interludio, con varias docenas de personas caminando hacia lo desconocido.

"Muinaiset" (Los antiguos), contrastando con la primera canción, se centra en la naturaleza. El grupo intenta asentarse en el bosque, y de algún modo parece funcionar. El título se refiere a los antiguos poderes de la naturaleza que empezarán a apoderarse del planeta cuando la humanidad haya desaparecido, hasta que no quede ninguna huella de nuestra breve visita.


"Nälkä, väsymys ja epätoivo" (Hambre, fatiga y desesperación) es el segundo interludio, con mucha menos gente andando. Empiezan a pasar cosas.

En "Huuto" (Grito), el grupo está atrapado en las garras del invierno. Muchos de los supervivientes han muerto, y el resto están enloqueciendo.

"Kuolleille" (A los muertos) es el último interludio. Ahora sólo queda el protagonista.

En "Kuolleiden maa" (La tierra de los muertos), toda esperanza de una nueva vida para los supervivientes ha desaparecido finalmente, y el protagonista llega al final de su camino. Repasa toda su vida, pensando cómo y por qué terminó todo.

Eddie:
- ¿Alguna vez volveréis a atreveros con un disco de sólo 2 canciones como Hävitetty o por el contrario es algo que surgió en un preciso momento de vuestra historia y que pensáis que no hay que volver a repetir? Creo que es un disco inmejorable, ojalá pudierais superarlo en un futuro pero… no lo creo, ojalá me equivocara ;-)

Siempre fuimos megalómanos en mayor o menor medida, pero yo también creo que "Hävitetty" fue un producto de su tiempo, algo como "un disco que necesitábamos hacer". En este momento nos estamos concentrando en material más orientado a la radio... es decir, canciones de sólo diez o quince minutos.

Eddie:
- ¿Para cuándo un DVD en directo? Hace meses que está rondando la noticia pero no termina de confirmarse. ¿Tendrá los típicos extras donde se vea a Moonsorrow en otras facetas distintas a la de tocar en directo?

Sí, ese DVD está en nuestros planes, y algún día se hará. Aún no hemos decidido dónde ni cuándo vamos a grabar el material en directo, pero ya estamos trabajando en la parte documental del DVD. En otras palabras, el DVD ofrecerá mucho más que un simple concierto.

Matterhorn + Eddie:
- Un grupo hermanado a vosotros como es Finntroll tiene la sana costumbre de venir a España todo los años, a diferencia de Moonsorrow. ¿Esto a qué es debido, a la ineficacia o falta de ofertas de los promotores locales, o a que en España no habéis recibido el suficiente apoyo las tres veces que habéis venido? ¿Vendréis a España a presentar el nuevo disco?

Desde luego no es por falta de apoyo, porque las tres veces que fuimos tuvimos una acogida tremenda. Me encantaría que volviéramos a tocar en España pronto; lo que nos mantuvo alejados tanto tiempo fue la falta de ofertas apropiadas y dificultades de agenda. Pronto habrá más fechas españolas, ¡estoy seguro!

Eddie:
- ¿Qué opinas de España en general? ¿Conoces algo de la escena musical española? ¿Hay alguna provincia a la que hayas venido de turismo o por cualquier otro motivo que no sea tocar con el grupo?

Oh, España me gusta un montón, como me gustan todos los países cálidos. :) Sólo fui una vez sin el grupo, y eso fue cuando tenía diez años y me fui de vacaciones con mi familia a Mallorca, pero tengo buenos recuerdos de aquello. No conozco mucho de la escena musical española salvo por los Héroes del Silencio y algunas bandas más underground como Avulsed y Haemorrhage.

Nathor:
- ¿Nos podrías contar alguna anécdota curiosa de algún concierto?

Créeme, hay más que suficientes momentos Spinal Tap en la historia de Moonsorrow. El mejor probablemente fue el festival Kilkim Zaibu en Lituania, donde tocamos sin Henri porque se había dejado el pasaporte en casa y no pudo entrar al país (creyó que podía viajar con el carné de conducir, aunque por entonces en los países bálticos no se aplicaba el acuerdo de Schengen... en fin). De camino hacia allí me quedé afónico, y al final sólo pude cantar las dos primeras canciones, tras lo cual Marko empezó a cantar cosas sin sentido (aunque con arreglos correctos) desde detrás de la batería. Además, durante la mayor parte del concierto no funcionaron los amplis de guitarras y bajo, así que no me cabe duda de que el concierto sonó cojonudo, vamos. Pero a la gente le gustó.

Nathor:
- ¿Tenéis manías o sois supersticiosos antes de salir al escenario?

Aparte de echarnos la sangre (¡sí, es sangre de verdad!) por encima, no hacemos nada más que se pueda considerar "ritual". Antes de salir a tocar nos gusta tomarnos unas cervezas y relajarnos. Después del concierto puede pasar cualquier cosa.

Eddie + ShowNoMercy:
- Con seis álbumes de larga duración en diez años, ¿se empieza a notar algún síntoma de fatiga en cualquier aspecto? ¿Conserváis ese espíritu con el que empezasteis el grupo, o en la música como en todo lo demás de la vida los años pesan y las ilusiones se desvanecen? En otras palabras, ¿Moonsorrow es ya sólo un trabajo rutinario o las ganas de todos los miembros siguen casi intactas?

Ha habido momentos en los que todos nos hemos sentido cansados, pero supongo que eso pasa en cualquier banda de rock que lleve algo de tiempo. Seguimos teniendo mucha pasión por lo que hacemos, y a todos nos hace ilusión grabar un nuevo disco o empezar una gira; si no fuera así, habríamos dejado de hacer esto hace tiempo. Ni siquiera ganamos mucho dinero con esto, así que no se le podría llamar un verdadero oficio. ;)

Eddie:
- Si tuvieras que elegir a los 3 grupos que marcaron tu vida musical desde joven hasta hoy en día, ¿cuáles serían?

Esa pregunta es muy difícil, porque siempre hay más de tres grupos que consideraría altamente influyentes en cualquier momento de mi vida. King Crimson es el primer grupo que recuerdo haber escuchado, porque mi padre los escuchaba mucho (aún lo hace). Consideré a Slayer "el mejor grupo del mundo" durante mucho tiempo, aunque hoy día no me parece que estén siquiera cerca de la cúspide de su carrera. Bathory es probablemente la principal y casi la única razón por la que existe Moonsorrow. Y ya van tres. :)

ShowNoMercy:
- ¿Qué sueles escuchar en tu CD/MP3 normalmente?

Muchas cosas distintas, desde Michael Jackson hasta Darkthrone. Algunos de los lanzamientos recientes que me dejaron flipado son el nuevo de Agalloch, el nuevo de Killing Joke y especialmente el "Eparistera diamones" de Triptykon, que considero que va a ser un clásico en todos los aspectos.

Slayer:
- ¿Con qué grupo te gustaría girar?

Realmente lo más importante de un compañero de gira no es la música que hagan, sino la personalidad de los individuos de la banda. Por supuesto, si me gusta su música, pues es un buen extra; de hecho me gusta pasar tiempo en las giras viendo a los grupos que me gustan, y es interesante ver el desarrollo de una banda desde el primer concierto hasta el último. Me encantaría girar con Thyrfing, porque somos buenos amigos pero nunca tuvimos la oportunidad de tocar juntos salvo por un par de bolos sueltos.

Matraco:
- ¿Qué acogida tiene vuestra música en EEUU?

Creo que la gente de allí se está empezando a familiarizar un poco más con nuestra música, lo cual mola porque significa que podríamos girar más por allí en el futuro. De todos modos es un mercado difícil, tienes que hacer mucho más que en Europa para "demostrar tu valía". Además, para los grupos pequeños es extremadamente caro hacer algo allí.

Matraco:
- ¿Cuál crees que es el futuro de la industria musical? ¿Pasa por vender los discos en formato digital?

No se puede obviar la importancia de internet, y me preocupa seriamente la lentitud de los sellos discográficos en lo que respecta a meterse en cosas nuevas. Desde luego me gustaría que en el futuro los discos se siguieran vendiendo en formato físico, pero eso no va a pasar. El mundo cambia, y nosotros tenemos que cambiar con él.

Matraco:
- ¿Crees en calificar a las bandas dentro de subgéneros del metal? ¿En cuál encajaría Moonsorrow?

No me gusta mucho etiquetar a las bandas, pero lógicamente me doy cuenta de que es algo necesario a la hora de darle al público una idea más clara de de qué van los distintos grupos, sobre todo si se trata de grupos que sólo sacaron un disco y aún no tienen una base de fans. Tampoco prefiero ningún género sobre otro, sino que escucho lo que yo considere "buena música". Si hubiera que aplicarle una etiqueta a Moonsorrow, sería metal pagano. Es metal, y el contenido extramusical se basa en valores paganos. Resulta descriptiva y al mismo tiempo no trae consigo ninguna limitación para la música (excepto el que sea metal).

Muchas gracias y suerte con el nuevo disco.





ENGLISH VERSION


This is the first Moonsorrow interview this year. The questions were asked by the users of the forum Only Heavy Metal, and ShowNoMercy is the one who contacted Ville and coordinated the project.

Answered by VILLE SORVALI (bass and voice).


ShowNoMercy:
Hi Ville, nice to talk to you. Your new album "Varjoina kuljemme kuolleiden maassa" is about to be released. Is there any remarkable aspect in it that makes a clear difference from the previous ones? More folkish, more blackish...

I think it's more or less different in every aspect, as all the albums we've done. At least I'd like to think that we're not just making the same album again, but that's up to the audience to decide of course. To me, this one stands out being a lot heavier than anything we've done before. I think that's the main difference. And of course, I couldn't be any happier with the result!


ShowNoMercy:
Please describe the process of creating this album and your own relation with it and the rest of members.

Somehow, the whole process of making the album was a lot more relaxed than previously. Everyone of us has agreed upon this, even Henri. :) I think Henri already started writing some material during winter/spring 2010 and the rest of us got more involved during the summer. I had had the concept ready for quite some time, but the lyrics took their final shape also during the summer. This time, also Marko wrote some lyrics to one song. We took some 5 intensive weeks for the recordings and 2 more for the mix, in several different studios. We all poured a lot of passion and care to the recordings, but also managed to take it easy and no one had a nervous breakdown.


Eddie:
Including real nature sounds is something usual in your albums, as well as in Finntroll's. Is this just Henri's obsession, or you all think these sounds give the albums a special and mysterious touch?

It is of course Henri's obsession as a professional sound designer, but we all agree that they bring some extra feeling to the albums and should therefore be used. We always wanted to make something more than just music, and sometimes it really feels like we're doing a "movie without a picture".



Grilo do Demo:
Why did you record the vocals in a cabin in the middle of the forest? (Did you record ALL of them there anyway?) Using the same recording machines and all, is there really a difference in the sound?

Obviously there is no difference in the sound - or if there is, it's probably for the worse. ;) The reason why I decided to do it like I did was because I needed to get this additional boost to the vocals on the emotional side. It really makes a difference if you can go walk in the forest during your breaks instead of just having a cigarette on an empty street in some industrial part of the town. All the lead vocals were recorded in that cabin, but the choirs and most of the backing vocals were recorded in the studio - even before the lead vocals, actually.


Grilo do Demo:
What guest musicians did you have this time? I know at least about the Turisas violinist.

Olli Vänskä played the violin, but also took part in the choirs. The rest of the choir was the band + our trusted live guitarist Janne Perttilä, and Jakke Viitala of Crimfall. Vreth from Finntroll and Henri's 5-year old son Knut did some backing vocals.


Grilo do Demo:
You already had one of your (as far as I'm concerned) favourite vocalists to perform as a guest in one album - Thomas Väänänen in "Hävitetty". When are you inviting Alan Nemtheanga?

We're never really planning who to invite, but come up with the ideas during studio time when we feel that an additional voice is needed somewhere. Alan is a great inspiration and a personal friend, but I don't think I would need to underline that with inviting him to sing in Finnish on our album. :)


Eddie:
I read on the Internet that the most cheerful side of Moonsorrow's music is not at all present in "Varjoina kuljemme kuolleiden maassa", being there only darkness and aggressiveness. Is this true? Is there any special reason for this? Do happy songs fit Moonsorrow?

It turned out that "VKKM" became a very dark album, with no hints of cheerfulness whatsoever. Then again, dealing with a concept like this (life after the end of the world), the music shouldn't be happy anyway. I don't think our music ever sounded that happy, if compared with Korpilaani for example, but nowadays we don't really think there is room for songs like Pakanajuhla in our current repertoire. So no, cheerfulness is not really a part of Moonsorrow, but that only applies to the music - even if we're getting old, we still like to party as we used to.


Eddie:
What did you want to express with a cover artwork so simple and clean, and why did you choose a photography instead of a drawing?

Our covers are always carefully designed to serve the concept and the music, so this time it was obvious that we were going for the bleak solution. There is no hope in sight in the music, so there is no hope within the booklet either. Having a photographed cover was decided a long ago, but I can't remember the exact discussion that lead to the decision.


Grilo do Demo:
This is apparently a concept album. Since there are three interludes and only four full songs, can you please tell us what the concept is and summarize what the songs tell, one by one?

The album "Hävitetty" was dealing with the end of the world, so we decided to step a bit further in the timeline with this one and create a story about life after the end. However, the connection between these two albums is just loosely conceptual, so don't be afraid: we're not starting to make a trilogy or anything.

I'm going to be exceptionally short with my explanations and leave it up to every listener to find all the subtle meanings within the story:

"Tähdetön" (Starless) pictures the world right after the end. How the world ended is not that important in the story. There is a group of people leaving their destroyed hometown, because there is no way to live there anymore.

"Hävitetty" (Ravaged) is the first interlude with some dozens of people walking towards the unknown.

"Muinaiset" (The Ancient Ones), in contrast to the first song, is set in nature. The group is trying to settle in the forest, and it seems to work somehow. The title refers to the ancient powers of nature that will start to take over the planet after mankind is gone, eventually leaving no trace of our brief visit.

"Nälkä, väsymys ja epätoivo" (Hunger, weariness and despair) is the second interlude with considerably less people walking. Things are starting to happen.

In "Huuto" (The Scream), the group is already trapped in the grip of winter. A lot of the survivors have died, and the rest are going badly insane.

"Kuolleille" (To the Dead) is the last interlude. Now, there is only the main character left.

In "Kuolleiden maa" (The Land of the Dead), all hope of finding a new life for the survivors is finally gone, and the main character also meets the end of his road. He's going through his life, thinking how and why did it all end.


Eddie:
Will you dare making a 2-song album like "Hävitetty" again, or was it something that came up in a particular moment and won't happen again? I think that album's unbeatable, maybe impossible to surpass, I wish I'm wrong ;)

We've always been more or less megalomanic, but I also think that "Hävitetty" was only a product of its time, a sort of "an album we just had to do". In this moment of time, we're concentrating on more radio-friendly material... meaning that the songs are only 10-15 minutes long.


Eddie:
When will you make a live DVD? There have been rumours for a while, but none confirmed. Will it include extra content where we can see the band in other situations than on stage?

Yes, that DVD is strongly a part of our plans, and it will eventually be released. We haven't decided where and when to shoot the actual live footage, but we already have the documentary part of the DVD under construction. In other words, the DVD will most definitely have a lot more to offer than just a live show.


Matterhorn + Eddie:
A "brother" band like Finntroll has the healthy habit of coming to Spain every year, unlike Moonsorrow. Is this due to inefficiency or lack of offers from local promoters, or because you didn't get enough support the three times you have come? Will Moonsorrow come to Spain to introduce the new album?

It's definitely not because of the support, because all the three times we were in Spain we got a tremendous response. I would most definitely like to see us in Spain soon again, it's just the lack of suitable offers and difficulties in scheduling that has kept us away for so long. There will be more Spanish dates soon enough, I'm sure!


Eddie:
What do you think about Spain in general? Do you know anything about the Spanish musical scene? Is there any province you have visited for other reasons than playing with the band?

Oh, but I like Spain a lot, as I like all the warm countries. :) I've only been there once without the band, and that was when I was 10 years old and had a family holiday in Mallorca, but I have good memories of that. I don't know that much of the Spanish music scene except for Héroes del Silencio and some more underground bands like Avulsed and Haemorrhage.


Nathor:
Can you tell us any funny story from some concert?

Believe me, there are more than enough of good ol' Spinal Tap moments in Moonsorrow's history. However the best will (probably always) be Kilkim Zaibu festival in Lithuania, where we played without Henri because he had left his passport home and couldn't enter the country (he thought he could travel with his driver's license, even though the Baltic countries didn't apply the Shengen contract at that time... oh well). On the way there I lost my voice, and in the end I could only do the first two songs, after which Marko started singing some complete nonsense (with correct arrangements, though) from behind his drum kit. For the most part, also both the guitar and the bass cabinets were mute, so I'm pretty sure the gig sounded just awesome. People liked it anyway.


Nathor:
Do you have any superstitions or rituals before going onstage?

Apart from applying the blood (yes, it is real blood!) on ourselves, we don't really have anything that could be considered a "ritual". We just like to sip a few beers and relax before playing a show. After the show, anything might happen.


Eddie + ShowNoMercy:
6 full-length albums in 10 years, do you start feeling any symptoms of tiredness in any aspect? Do you still keep the spirit with which you started back in the 90s, or did feelings vanish? In other words: has Moonsorrow become just a routine job, or are you into it just like in the early days?

There have been some moments when all of us have felt a bit tired, but I guess that's how it is with any long-running rock band. We still have a lot of passion for what we are doing, and all of us are always excited about making a new album or going on a good tour - otherwise, we would have stopped doing this a long time ago. We are not even making that much money so this could never be called a "real job" anyway. ;)


Eddie:
If you had to choose the three bands that most fascinated you in your life, which ones would they be?

That's a really tough question, since there are always more than three bands that I would consider highly influential at any stage in my life. King Crimson was probably the first band I ever reckon hearing, since my father digged it a lot (and still does). Slayer I considered the "best band in the world" for a long time, even if today I don't feel they are even near to their highest peak. Bathory is probably the one reason Moonsorrow exists in the first place. That's three. :)


ShowNoMercy:
What do you usually listen to in your CD/MP3 player?

A lot of different stuff from Michael Jackson to Darkthrone. Some of the latest releases that really blew my mind have been the new Agalloch, the new Killing Joke and especially "Eparistera Daimones" by Triptykon which I consider a to-be-classic by all definitions.


Slayer:
What band would you like to tour with?

The most important thing about a touring partner is not actually their music, but the personality of the individuals in the band. Of course, if I like their music, it's a good bonus - I actually like to spend a lot of time on tours watching the bands that I like, and it's interesting to see a band's development from the first show to the last. I would really like to tour with Thyrfing, since we are good friends but never had the chance to play together except for just a few one-off shows.

Matraco:
How's your music received in the USA?

I think people over there are starting to get more familiar with our music, which is of course a nice thing because it means we might be able to do some more touring there in the future. It's a difficult market however, and you have to do a lot more than in Europe to "prove yourself". It's also extremely expensive for smaller bands to do anything there.



Matraco:
What do you think is the future of the music industry? Anything related to selling the albums in digital formats?

The importance of the internet cannot be surpassed, and I'm seriously worried about the record labels' slow pace of getting into new things. Of course I would want to have all the records to be sold in physical format in the future as well, but that's not going to happen. The world changes, and we have to change with it.


Matraco:
Do you believe in labeling bands in metal sub-genres? Which one would Moonsorrow be in?

I don't really enjoy labeling any bands, but of course I realize that it's a must thing to do in order to give the audience a clearer picture of what different bands are about - especially if we're talking about bands that have only released one album and don't have an established fan base yet. I don't prefer any genre over any other either, but I only listen to what I consider being "good music". If Moonsorrow had to be labeled, it would be "pagan metal". It's metal, and the outmusical content builds upon pagan values. Descriptive, and at the same time it doesn't set any limitations to the actual music (except for being metal).

Thank you for your attention and good luck with the new album.

No comments:

Post a Comment