Welcome to the Moonsorrow Interviews Compilation!
Here you will find more than one hundred Moonsorrow interviews, many of which have already disappeared from where they were originally posted. Check the Index and Contact pages above and the notes in the left column for more info.

Tuesday, January 18, 2011

Aorta webzine / February 1999

Link 1 - Link 2 (incl. translation)

Finnish & English.


Päivää ja asiaan: milloin ja miksi Moonsorrow on perustettu?

[Ville] Päivää vaan sinne pohjan perukoille. Moonsorrown ensiaskeleet otettiin syksyllä 1995, aikana jolloin minulla ja Henrillä oli kova hinku soittaa jos jonkinnäköisissä projekteissa. Halusimme laajentaa musiikillisen ilmaisumme kenttää ja tuoda julki 'pakanallisia' tuntemuksiamme, emmekä varmaan aavistaneet että projekti jatkuisi vielä tänäkin päivänä. Heh. Miksi bändejä yleensä perustetaan?

[Henri] Miksi itse perustit lehtesi? (- Vitut tämä minun lehteni ole! N.)

Ensimmäinen tuotoksenne oli "Metsä" niminen demo... Mistä tuo hieno nimi ja mitä mieltä olette ko. nauhoituksestanne?

[Henri] Ensinnäkin, Metsä ei ole debyyttidemomme. Teimme ensimmäisen nauhoitteemme tammikuussa 1996, mutta sitä ei koskaan päästetty liikkeelle, sillä masterointivaiheessa pari biisiä tuhoutui, joka tietenkin kävi vituttamaan ankarasti, sillä eihän demoa, josta puolet biiseistä puuttuu voi laittaa myyntiin. Jäljellejäävä materiaali oli tietysti juuri se huonompi osa demosta, joten tuskinpa "Thorns Of Ice" näkee koskaan julkaisupäiväänsä. Ja sitten 'kastamisen' pariin: Metsän nimeksi piti itse asiassa tulla "Thrymgjöll", mutta Villen mielestä nimi ei ollut hyvä joten vaihdoimme sen. Prosessi tosin vaati huikeat määrät kahvia ja olutta. Kyllä, tiedämme, että nimi on kliseemäinen tai korni, mutta mitä sitten? Mehän sen päätämme, mikä demomme nimeksi tulee. Sitäpaitsi... onhan Metsä parempi nimi kuin "Demo 5/97", eikö totta? Olen kyseisestä nauhoitteesta edelleen ylpeä, joskin soundi on hieman lyttyynlyödyn kuuloinen ja rumpukone luo ehkä turhankin 'industrial'maisen vaikutelman. Ville tosin naureskelee sanoille, joista otin silloin vastuun (pääsyy siihen, miksi ne olivat englanniksi), mutta itse olen Metsään kokonaisuudessaan hyvinkin tyytyväinen.

[Ville] Metsä on mielestäni edelleen hyvä demo soundeistaan huolimatta, ja se soi kasettidekissänikin aina silloin tällöin. Mikä mielestäni sanoituksissa ja alkuperäisessä nimiehdotuksessa mätti oli se, etten itse ole mikään hirvittävä Edda-rippauksen ystävä, mutta täytyy myöntää, että sanoitukset sopivat musiikin tunnelmaan aika hyvin. "Thrymgjöll" olisi kyllä ollut jo liikaa.

Nyt olette kuitenkin ulostaneet 2. demonne "Tämä Ikuinen Talvi". Mitä aiotte saavuttaa sillä?

[Henri] Mitä aiomme saavuttaa? Mielenkiintoinen kysymys. Ensiksikin tärkeintä kaikesta on se, että saavutamme oman tyytyväisyytemme. Lisäksi tavoitteemme on, että kuuntelija saa mahdollisuuden matkustaa musiikkimme ja sanojemme välityksellä vuosisatojen päähän myyttien ja tarujen maailmaan - toisin sanoen, oman tyytyväisyytemme jälkeen tulee kuuntelijan tyytyväisyys. Tietenkin olisi helppo sanoa, että teemme musiikkia vain itsellemme, mutta eihän silloin olisi mitään järkeä myydä demoja. Kuka tietää, kuinkakohan monta ns. true-bändiä jostain vitun Kuala Lumpuristakin tulee, jotka eivät myy demojaan, sillä tekevät musiikkia vain itseään varten...? Mitä taas materialistisempaan saavuttamiseen tulee, niin eikö jokainen bändi haaveile levytyssopimuksesta? Lisäksi eräs tavoitteistamme on tehdä musiikillamme selväksi ihmisille, että kaikki ns. melodiset suomalaiset Black(?) Metal bändit eivät välttämättä ole soittotaidottomien teinipingiviinien kömpelöitä yrityksiä kopioida norjalaisbändejä. Ja tietenkin... Tämän Ikuisen Talven valmistumisen ansiosta olemme taas saavuttaneet yhtyeellämme yhden uuden etapin, rajaviivan jonka ylittämiseksi on ponnisteltava rajusti päästäksemme vanhojen saavutustemme edelle.

[Ville] Mielestäni tällä demolla olisi tärkeää saada levytyssopimus, vaikka voimmehan yhtä hyvin tehdä uuden demonkin. Levyn tekemisessä meillä olisi vain paremmat resurssit hyvään nauhoitukseen eikä tarvitsisi huolehtia mistään ulkopuolisista seikoista. Itse musiikilla ja eritoten sanoituksilla haluan aina saavuttaa oman tyytyväisyyteni, mutta olen hyvin otettu jokaisesta kuuntelijain lausumasta positiivisesta kommentista. Sama se, matkustavatko he ties minne musiikkiamme kuunnellessaan...

äänitteillänne on käytetty koneita aika paljon (rummut ja tod. näk. synatkin). Ettekö luota soittotaitoihinne? Mitä mieltä olette dancepopista?

[Ville] öhöm. Synat on soitettu sisään eikä ohjelmoitu, jotta siitäs sait. Omasta puolestani en puhu, mutta ainakin Henrin soittotaito on 'riittävä', onhan poika ammattimuusikko. Omaa pääinstrumenttiani eli rumpuja en itse soittanut Metsälle, koska Henri oli tehnyt jo pohjanauhan valmiiksi etukäteen ja nauhoituksiin ei ollut varattu liikaa aikaa. T.I.T:n tahditukseen taas ei kestokykyni olisi riittänyt, mutta luotan kuitenkin omiin kykyihini sen verran, että hoidan patteriston muutamassa muussa yhtyeessä. Ja jos en soita rumpuja vielä seuraavallekaan äänitteelle, sen tekee joku muu, mutta rumpukone saa luvan poistua Moonsorrown kokoonpanosta. Mitä dancepoppiin tulee, on se aikalailla rajattu musiikkimakuni ulkopuolelle. Se on pikemminkin luotu ihmisille, jotka eivät kykene kuulemaan musiikkia.

[Henri] Vai että 'poika'...? Noh, asiaan. Rumpujen soittaminen syntikasta oli huomattavasti helpompi vaihtoehto kuin etsiä jostain hyvä rumpali, treenauttaa hänet, lainata jostain kasa rumpumikkejä ja viettää päiviä miksauspöydän ääressä. Tosin seuraavalla äänitteellämme on liverummut, kuten Ville jo mainitsikin. Ja mitä syntikoiden ohjelmoimiseen tulee, me emme sellaista harrasta. Itse vastustan sitä, sillä se tekee soundista yleensä luonnottoman kuuloisen dynamiikan puuttumisen ja elottomuutensa takia. Tanssipopista taas... noh, onhan se hyvää bisnestä. Mitäs itse pidät siitä? (- Ei kommentteja! N.)

Moonsorrow on kaiketi erittäin pakanallinen bändi, vai onko tämä vain imago?

[Ville] Imago ja imago. Odotatko kenenkään tunnustavan, ettei seiso imagonsa takana? Ilkeämielisethän voisivat sanoa, että pakanallisuus on minulle vain kulissi koska olen ateisti, mutta totuus on, etten myöskään kirjoita Odinista tai Ukko Ylijumalasta enkä siis luo itselleni mitään pakanauskovaisen imagoa. Tunnustan kuitenkin luonnon 'herruuden' ihmisen yli, ja tämä kaiken pakanallisuuden perustana tekee minusta eräänlaisen pakanan. Olen myös kiinnostunut pakanakulttuureista, muinaistaruista sekä esikristillisestä historiasta ja kunnioitan kastamattomia esivanhempiani. Minulla on pakanasielu, ja sydämessäni on aina paikka niille, jotka eivät hylkää omaa kansallista perintöään. En kuitenkaan missään nimessä haikaile takaisin pakanallisiin aikoihin, sillä sellainen on vain typerää romantisointia. Olosuhteet silloin olivat tyystin erilaiset kuin mitä monet nykypäivän 'viikingit' unelmoivat, ja elämme joka tapauksessa tässä ja nyt.

[Henri] Kyllä, Moonsorrow on erittäin pakanallinen bändi. (Huomaa, että en tarkoita pakanuudella fantasiakirjallisuuden ihannointia tai suomenkielisiä sanoja, niinkuin jotkut bändit antavat ymmärtää.) Oma asennoitumiseni pakanauskomuksiin on jossain määrin hieman konkreettisempi kuin Villellä, joka aiheuttaa joskus pieniä konflikteja mm. sanoituksien kanssa (ks. kysymys 2). Kuulun lisäksi erääseen suomalaiseen pakanalliseen järjestöön, joten kenellekään ei pitäisi jäädä epäselväksi onko kyseessä imago vai ei.

Asutte Etelä-Suomessa ja silti laulatte kylmyydestä ja talvesta... Eikö tämä ole hieman....tekopyhää?

[Ville] On täälläkin talvi, siitäkin huolimatta että sielläpäin lyödään pakkasennätyksiä. Säätiedotusformaatti ei koskaan ole mielestäni ollut paras mahdollinen sanoituksille, ja konsepti kappaleeseen "Talvi" olikin Henrin luoma.

[Henri] "Ken teistä on syytön, se heittäköön ensimmäisen kiven..."

[Ville] Mutta mitä sitten? Saahan sitä laulaa mistä huvittaa, vai eikö? Miten olisi, jos haastattelisit seuraavan kerran jotain lukuisista Välimeren maiden säätiedotusyhtyeistä ja kysyisit kysymyksesi heiltä?

[Henri] Pitäisikö meidän asua Etelänavalla ennenkuin 'saisimme' laulaa ko. aiheesta? Se, joka väittää, ettei Etelä-Suomessa ole talvisin kylmä, voi yrittää kävellä ravintolasta kotiin lumipyryssä ja kahdenkymmenen asteen pakkasessa asusteinaan nahkatakki, farkut ja t-paita. Ainakin meidän tapauksessamme tuli tilattua taksi jo puolen kilometrin kävelyn jälkeen. Talvi se on täälläkin, perkele.

Debyyttidemonne folk metalli muuttui aika pian melodiseksi "black" metalliksi, oliko tämä luonnollista kehitystä vai oletteko vain rahan ja pillun perässä?

[Henri] Se mikä erottaa Metsän ja Tämän Ikuisen Talven toisistaan on Metsän puute syntikoista. Kamat, jotka silloin omistin, eivät todellakaan olleet mistään parhaasta päästä, joka aiheutti sen, että syntikoita piti karsia rankalla kädellä huonon soundivalikoiman takia. Lisäksi ne jäivät miksauksessa muutenkin hieman taka-alalle. Toisin sanoen Tämän Ikuisen Talven kohdalla kyseessä on sekä luonnollinen kehitys että parempien resurssien tuottama lopputulos. Myönnän kylläkin, että syntikoita tuli T.I.T:lle hieman aiottua enemmän... Mutta koskettimet ovat aina osa Moonsorrown musiikkia, ainakin niin kauan kuin minä siinä soitan. Mitä rahan ja pillun perässä juoksemiseen tulee, niin luuletko tosiaan, että soittamalla melodista "Black" Metallia saa ko. asioita? Jos haluaisimme rahaa ja pillua (jos? siis tietenkin!), niin soittaisimme euroteknoa, sillä se myy Suomessa hyvin. Ja jos joku haluaa antaa meille pillua koska soitamme melodista "Black" Metallia, osoitteemme löytyy haastattelun lopusta.

[Ville] Mitä tähän nyt sanoisi? Omasta mielestäni olemme ajan myötä ainoastaan kasvattaneet folk-elementtien määrää musiikissamme, mutta nämähän ovat kaikki tulkintakysymyksiä. Emme ole yrittäneet vääntää mitään erityistä, joten olipa suuntamme mikä tahansa, sen on täytynyt luonnollista kehitystä. Minä viis veisaan markkinoiden vaatimuksista, ja sitä paitsi tällä tasolla rahan tekeminen on melko vaikeaa. Ja oletko koskaan kuullut naisista, jotka tarjoavat itseään juuri siitä syystä, että satut soittamaan melodista "Black" Metallia? (- olen, mutta vaivan täytyy olla olennainen ja pysyvä. N.)

Jotkut varmaan luokittelevat musiikkinne jonkinlaiseksi black metalliksi. Mitä mieltä olette tästä? Pitääkö mielestäsi olla satanisti/saatananpalvoja soittaakseen mustaa melua?

[Ville] Senkun luokittelevat, mutta itse en koskaan erehtyisi kutsumaan musiikkiamme Black Metalliksi. Black Metal, sen lisäksi että on musiikillinen lokero, rajaa myös ulkomusiikillisen puolen olemaan jossain määrin tekemisissä pimeyden ja 'pahuuden' kanssa. Kaikillehan lienee selvää, että Moonsorrown konsepti on melko kaukana mainituista teemoista. Meillä on toki omat antikristilliset viitteemme, mutta sekään ei ole millään lailla saatanallista eikä edes sensaatiohakuisuutta, vaan rajautuu ymmärrettävään vihaan Suomen kansan muinaisen uskon tuhoajia kohtaan. Sanoituksemme on sävytetty sillä samaisella pakanahengellä, mistä jauhoin kysymyksessä 5 varmasti aivan tarpeeksi, ja se mielestäni riittää erottamaan musiikkimme nimenomaan Black Metallista. Soitamme musiikkia ja se luokitus riittää ainakin minulle. Siitä, että pitääkö blackmetallistin olla oikea satanisti, on jo väännetty tarpeeksi kättä eri piireissä. Itse väittäisin, että Black Metallin sanoman julkituomiseen riittää tietty synkkä ja tuhoava mielenlaatu (jonka ei tarvitse olla edes dominoiva), mutta useat ihmisethän luokittelevat sellaisen omaavat henkilöt satanisteiksi. Kaikkien yhtyeen jäsenten ei tietenkään tarvitse olla mitään muuta kuin soittotaitoisia jos he vain soittavat.

Oletteko Segan Sonic faneja vai miksi kyseistä musaa on napattu uuden demonne B-puolelle?

[Henri] Ehdottomasti, ja seuraavalle äänitteellemme tulee pätkiä Super Mario Brosista ja Bubble Bobblesta. (- Allright! N.)

Onko Moonsorrow koskaan harkinnut live-esiintymistä vai onko se enää mahdollista metallibändeille?

[Ville] Live-esiintyminen on toki edelleen mahdollista metallibändeille, vaikkakin hyviä keikkoja on jokseenkin mahdoton saada ilman nimeä. Meidän tapauksessamme live-esiintymisen edellytykset ovat vielä hitusen heikommat kuin useimmilla, sillä yhtyeessämme on vain kaksi jäsentä. Olemme tosin keskustelleet muutamien ihmisten kanssa, jotka ovat osoittaneet kiinnostuksensa toimia sessiomuusikoina mahdollisilla keikoilla. Mitään valmisteluja, kuten treenausta täydemmällä kokoonpanolla, ei ole vielä tehty.

Mitkä ovat tavoitteenne Moonsorrowin kanssa? Maine ja kunnia vai forever underground?

[Henri] Mainetta ja kunniaa undergroundissa forever!!!

[Ville] Mainetta ja kunniaa en tarvitse; tulen itseasiassa paremmin toimeen ilman niitä. Rahaa voisin ottaa sen verran vastaan, että saisimme paremmat nauhoitusolosuhteet ja voisimme hieman parantaa musiikillista kalustoamme ilman että meidän tarvitsisi jatkuvasti huolehtia talousasioistamme. Silloin saisimme myös paremmat mahdollisuudet muuhun harrastustoimintaamme, kuten distron ja lehden pyörittämiseen sekä hevimetaltyyppiseen juomiseen. Undergroundissa aion kyllä pysyä niin ikuisesti kuin mahdollista, sillä se on pääosin äärimmäisen rehellinen yhteisö ja olen solminut sen kautta paljon uusia tuttavuuksia. Mainstream-touhut eivät todellakaan minua innosta.

Mikä voisi hajoittaa bändinne? Tyttöystävien painostus, opiskelukiireet vai kenties jokin muu, mikä?

[Ville] En näe mitään syytä sille, miksi yksikään tyttöystävä haluaisi kumppaninsa bändin hajoavan. Itse en ainakaan koskaan ottaisi sellaista tyttöystävää. Opiskelukiireet taas ovat aina muodostaneet pienen esteensä toimintamme tielle, mutta motivaatiomme suuntautumisen johdosta bändi pysynee koossa tulevien opintojen vaatimuksista huolimatta. Opintojen jatkaminen on suunnitelmissa, sillä aktiivinen työelämä saattaisi vaikuttaa tuhoisasti musiikilliseen harrastuneisuuteen. Ainoa mikä tällä hetkellä voisi hajoittaa bändimme olisi jomman kumman jäsenen kiinnostuksen lopahtaminen, mutta näillä näkymin se ei ole lähellä, onhan Moonsorrowlla erityinen merkitys meille molemmille ja omistautuneisuutemme sille vain kasvaa koko ajan.

Kerro mielipiteesi anaali-seksistä.

[Henri] Kuten Mortiis on joskus sanonut: todellinen satanisti harjoittaa vain anaaliseksiä! Toisaalta, se on Mortiiksen mielipide, ei minun. Vastaus riippuu tietenkin siitä, kenen kanssa sitä harrastaa. Sinunko...?

[Ville] Sinulla Normendahl taitaa olla joku fiksaatio anaaliseksin suhteen, vai olenko väärässä? (- Et. N.) Itse en pahemmin aio ottaa asiaan kantaa, sillä pidän mieluusti seksielämäni näiden suurten julkisten kuvioiden ulkopuolella. Kuka koskaan tietää...?

Loppu on yksin teidän....

[Ville] Kiitokset tästä mainiosta haastattelusta, oli ilo vastailla kysymyksiisi! Lopuksi toivoisin kaikkien Moonsorrowsta mahdollisesti kiinnostuneiden ottamaan kursailematta yhteyttä valitsemaansa allaolevista osoitteista ja/tai hankkimaan jomman kumman myynnissä olevista demoistamme hintaan 20 markkaa kappale. Kuunnelkaa sydäntänne ja valitkaa suuntanne muista riippumatta. Sulkeudun suosioonne.

[Henri] Kiitän myös omasta puolestani mainiosta haastattelusta ja pahoittelen joissain kohdissa vastaamatta jättämistäni, mutta ko. paikoissa Ville oli jo ilmaissut mielestäni kaiken oleellisen, joten minulle ei juuri jäänyt lisäiltävää. Hommatkaa demoja ja lukekaa zinejä, ne pitävät undergroundin elossa!!!

---------------------



G'day and to the point: when and why was Moonsorrow formed?

[Ville] Well hello there in the far far north. The first steps of Moonsorrow were taken in autumn 1995, by time I and Henri had a strong urge to play in whatever projects. We wanted to widen the scope of our musical expression and bring forth our 'heathenish' feelings, and we certainly did not have a hint about the project going on still this very day. Heh. Why do people form bands anyway?

[Henri] Why did you establish your 'zine in the first place? (- Fuck it ain't mine! N.)

Your first product was a demo carrying the title "Metsä" (forest)... Where did that great name come from and what are your views on the recording in question?

[Henri] At first, "Metsä" is not our debut. We made our first recording in January 1996, but it was never released because at the mastering stage a couple of tracks were demolished, which of course pissed us off big time because you just can't start selling a demo with a half of the tracks missing. The material remaining was of course the worse part of the demo, and thus "Thorns Of Ice" is never likely to see its publishing day. And then what comes to 'baptising': The name of "Metsä" was originally meant to be "Thrymgjöll", but Ville didn't really think that the name was so great so we changed it. The process, however, demanded massive amounts of coffee and beer. Yes, we know that the name is clichéd or corny, but so what? It's us who decide the title of our demo after all. And also... "Metsä" is a better title than "Demo 5/97", right? I am still proud of the recording in question, although the sound is rather flat and the drum computer creates a mood maybe a bit too 'industrial'. Ville of course thinks the lyrics I made back then (the main reason for why they were in English) are funny, but in whole I am actually pretty damn satisfied with "Metsä".

[Ville] I also think that "Metsä" is still a good demo despite its sound, and it even spins in my cassette deck every once in a while. The aspect I didn't like with the lyrics or the original title was that I am not such a huge fan of Edda rip-off myself, but I have to admit though that the lyrics fit the mood of the music quite well. But "Thrymgjöll" would've been too much, really.

Now you have anyway excreted your 2nd demo "Tämä Ikuinen Talvi". What do you wish to achieve with it?

[Henri] What do we wish to achieve? An interesting question. At first, it is the most important that we achieve our own satisfaction. In addition to this it is our aim that the listener is granted the possibility to travel beyond centuries into the land of myths and legends through our music and lyrics - in other words, what comes after our own satisfaction is that of the listener. Of course it could be easy to state that we create music for ourselves only, but there wouldn't be any point of selling demos then. Who knows, how many of those so called true-bands might ever exist in some fucking Kuala Lumpur who don't sell their demos because they make music only for themselves...? What comes to more materialistic achieving then, does every band not dream of a record deal? Moreover, one of our aims is to make people realize when listening to our music that not every single so called melodic Finnish Black(?) Metal band is an awkward attempt to copy Norwegian bands by unskilled teen penguins. And of course... by the completion of "Tämä Ikuinen Talvi" we have once again reached a new milestone with our band, a border line to struggle hard to cross.

[Ville] In my opinion it would be important to obtain a record contract with this particular demo, although of course we can do another demo as well. It's just that when making an album we would have better resources for a good recording and we wouldn't have to worry about any outside things. What comes to the music itself and especially the lyrics, with them I always want to reach my own satisfaction, but of course I'm very glad of every single positive comment spoken by the listeners. It's all the same where they travel when listening to our music...

You have used quite a lot of machinery on your recordings (the drums and supposedly the synths too). Don't you have trust with your skills? What is your opinion on dancepop?

[Ville] Ehm. The synths are played live and not programmed, so there. I don't speak on behalf of myself now, but at least Henri's playing skills are 'adequate', for the lad's professional musician after all. I didn't play my main instrument drums on "Metsä", because Henri had already made the footing complete and there wasn't too much time reserved for the recordings. And to beat "Tämä Ikuinen Talvi" my stamina wouldn't really have been enough, but nevertheless I trust in my skills enough to handle the battery in a few other groups. And if I still don't play the drums on the next recording, someone else shall do that because the drum computer will leave the line-up of Moonsorrow for good. What comes to dancepop then, it is pretty much limited outside my musical taste. More likely it is created for people who can't hear music.

[Henri] 'Lad', eh...? Well, to the point. To play the drums from a synthesizer was clearly an easier option than to seek a proper drummer somewhere, rehearse with him, borrow a load of drum microphones and spend days by the mixing table. Our next recording will anyhow feature live drumming, as Ville already mentioned. And what comes to programming synths, we have nothing to do with that. I oppose it myself because it usually makes the sound unnatural due to its livelessness and the lack of dymanics. Dancepop then... well, it's good business. What do you like of it yourself? (- No comments! N.)

Moonsorrow is seemingly a very heathenish band, or is this just an image?

[Ville] Image and image. Do you expect anyone to confess not to stand behind his image? The nasty people around could of course say that paganism is merely a disguise for me for I'm an atheist, but the truth is that I don't even write about Odin or Ukko Ylijumala and thus do not create any image of a pagan beliver for myself. Anyhow I confess the nature's 'divinity' over men, and this as the corner stone of all paganism makes me a pagan of a sort. I am also interested in pagan cultures, ancient legends and pre-Christian history, and I respect my unbaptised ancestors. I have a heathen soul, and in my heart there's always a place for those who don't forsake their own national heritage. Nevertheless I do not long back to the past pagan era because that's just foolish romanticizing. The circumstances then were totally different than what most of the modern day 'vikings' dream of, and in any case we live in the here and in the now.

[Henri] Yes, Moonsorrow is a very heathenish band. (Please notice that with heathenism I don't mean the idolizing of fantasy literature or Finnish lyrics like some bands tend to express.) My own stand towards pagan beliefs is a little more concrete than that of Ville which once in a while creates slight conflicts with the lyrics for instance (see question 2). In addition I belong to a Finnish pagan organization, so no one should have confusion about the matter of whether this is an image or not.

You live in the southern Finland and still you sing about coldness and winter... Isn't this a bit....hypocrite?

[Ville] It's winter here too, despite of that you there are crushing frost records. The weather report format has never been the best alternative for lyrics in my opinion, and the concept for the song "Talvi" (winter) was created by Henri after all. But so what? You can sing about what you want, or not? How about interviewing some of those numerous weather report bands in the Mediterranean countries and asking your question from them?

[Henri] Should we live in the south pole to be 'allowed' to sing about the subject? Whoever claims that it's not cold in winter in the southern Finland can try to walk home from a bar in a snowstorm and a frost of 20 centigrades wearing only a leather jacket, a pair of jeans and a T-shirt. In our case at least we ended up calling a cab just after half a kilometer of walking. It's winter here too, dammit.

You changed the folk metal of your debut demo quite soon to melodic "black" metal, was this natural development or are you just after money and pussy?

[Henri] What separates "Metsä" from "Tämä Ikuinen Talvi" is the lack of synths on "Metsä". The equipment I owned back then certainly were not the best around, resulting into that we had to strike out quite a lot of synths because of the horrible sound selection. In addition they were left a bit on the bacground in the mix. In other words, concerning "Tämä Ikuinen Talvi" the case is both natural development and the result helped by better resources. I admit though that there were a bit more synths placed on "Tämä Ikuinen Talvi" than what was the original purpose... But the keys will always be a part of Moonsorrow's music, as long as I play in it anyway. What comes to hunting money and pussy, do you really think that playing melodic "Black" Metal you can get those things? If we wanted money and pussy (if? I mean of course!) we would play eurotechno because it sells well in Finland. And if someone wants to give us pussy because we play melodic "Black" Metal, our address can be found at the end of the interview.

[Ville] What should I say with this? In my opinion we have during the course of our existence only been growing the amount of folk elements in our music, but after all these are all matters of interpretation. We have not been forcing out anything, so whatever was our direction that must've been natural development. I don't give a shit about the demands of business, and it anyway would be really hard to make any money on this level. And have you ever heard of women who offer themselves just because you happen to play melodic "Black" Metal? (- Yes, but the burden must be essential and permanent. N.)

Some people must label your music some kind of black metal. What is your opinion of this? Do you think one has to be a satanist/devil worshipper in order to play black noise?

[Ville] Go ahead and label, but I would never make the error of calling our music Black Metal. Black Metal, besides being a musical category, also borders the outmusical side somewhat inside darkness and 'evilness'. It must be clear to everyone that the concept of Moonsorrow is pretty far from the mentioned themes. We of course have our own antichristian sidemarks but they ain't satanic or even sensationalist in any way, it's just limiting to an understandable hatred towards the destroyers of the ancient faith of the Finnish. Our lyrics are coloured with the same pagan spirit I surely babbled enough about in question 5, and that in my opinion is enough to separate our music from Black Metal in particular. We play music and that categorization is enough for me at least. Of that does a blackmetalhead have to be a real satanist himself there has already been way enough debate in different circles. I would personally claim that to bring forth the message of Black Metal it's enough if you have a certain dismal and destructive quality of mind (which frankly doesn't even have to be dominating), but yeah, most people do characterize such people as satanists. All the members of the band of course do not have to be anything but skilled if they only play.

Are you fans of Sega's Sonic the Hedgehog or why then there is a bit of its music on your new demo's B-side?

[Henri] Absolutely, and our next recording will feature parts from Super Mario Bros and Bubble Bobble. (- Allright! N.)

Has Moonsorrow ever considered performing live or is it anymore possible for metal bands?

[Ville] Live performances are of course still accessible for metal bands, although it is rather impossible to get good shows without a name. In our case the premises for playing live are still a bit weaker than with most groups because there are only two of us in this band. We have discussed with some people who have shown their interest to work as session musicians on possible gigs, but any preparations like rehearsing with a more complete line-up haven't occurred yet.

What are your goals with Moonsorrow? Fame and fortune or forever underground?

[Henri] Fame and fortune in the underground forever!!!

[Ville] I don't need fame and fortune and actually I think I can cope better without them. I could accept that much of money though so that we could get better recording facilities and we could improve our musical equipment a bit without needing to worry about our economy. Then we could perhaps obtain somewhat better conditions for our other activities also, like running the distro and the 'zine and drinking heavy metal style. I will for sure stay in the underground as forever as possible because it is mainly an extremely honest community and I have got many new acquaintances through it. Mainstream-business really does not excite me.

What could break up your band? Pressure by girlfriends, intensive studies or something else, what?

[Ville] I can't see a reason why would any girlfriend want his mate's band to break up. I would never take that kind of a girlfriend. The intensity of studies has always built a small obstacle on our way, but because of the direction of our motivation the band will stay together despite of whatever demands of further education. The continuance of studies is in plans because active working life could affect negatively on musical activity. The only thing I see at the moment able to break our band is the end of interest of either member, but considering the moment it ain't even close for Moonsorrow has its special meaning to us both and our devotion to it is only growing by time.

Please tell your opinion about anal sex.

[Henri] As Mortiis has once said: a real satanist only practises anal sex! On the other hand, it is his opinion, not mine. The answer naturally depends on with whom to practise it. You...?

[Ville] You Normendahl seem to have a fixation about anal sex, or could I be wrong? (- No. N.) I will not take more stand towards the matter for I tend to keep my sex life outside these big public circles. Who ever knows...?

The end is all yours....

[Ville] Thank you for this splendid interview, it was a pleasure to answer to your questions! In the end I would hope all people possibly interested in Moonsorrow to contact either of the addresses below and/or to get either of the demos we have in sale for the price of 20fim/$5. Listen to your heart and choose your path independently of others. I commend to your favour.

[Henri] Also on my side I thank you for the splendid interview and I'm sorry for my not answering in some places, but in those places Ville had already expressed all that matters so there wasn't too much for me to add. Keep on purchasing demos and reading 'zines, they keep the underground alive!!!

No comments:

Post a Comment