SOURCE
Bändi lopetti hiljattain onnistuneen Euroopan-kiertueen
irlantilaispakanabändi Primordialin kanssa. Ville Sorvalilla oli aikaa
vaihtaa Moonsorrow’n kuulumisia Imperiumin kanssa Wienin Szene-klubilla
24. huhtikuuta.
LAKUPAAVIN AIKA
Jumalten aika on pitänyt Moonsorrow’n velikullat tien päällä. Koska
viimeisintä täyspitkää saatiin odottaa niinkin pitkään, itse kukin
toivoisi yhtyeen kahdeksannen täyspitkän tulevan ulos pikemmin. Sorvalin
mukaan levykauppaan ei kuitenkaan kannata aivan heti lähteä...
– Katsotaan, katsotaan. Toivotaan nyt ainakin, ettei tällä kertaa käy
kuten viimeksi, että tehtiin levy melkein valmiiksi ja sitten
heitettiinkin se roskiin. Ehkäpä tällä kertaa eivät vuodet mene ihan
niin pahasti hukkaan. Ollaanhan me seuraavasta levystä puhuttu, me vain
ollaan nykypäivänä vähän hitaita. Sitä vartenhan meillä on kaikilla
päivätyö, että voidaan levyjen välissä makoilla rahojen päällä.
Käsittääkseni seuraava levy tulisi niin ikään ulos Century Median
kautta. Sopimus meillä ainakin on, Sorvali aloittaa.
– Sitä on todella vaikea selittää, että mitä haemme meidän musiikilla.
Se kuva muodostuu sitten, kun levyä aletaan kunnolla tekemään. Sitä
tekemistä jatketaan ilman kompromisseja sitten niin kauan, että siitä
todellakin tulee sellainen, mitä halutaan. Ei biisien tarvitse pakosta
olla pitkiä tai monimutkaisia. Kuten viimeisimmän levyn Suden tunti
-biisi, eihän se ole meidän mittapuulla juurikaan pitkä tai
monimutkainen.
– Biisit ovat vähän kuin musiikillisia tarinoita, ihan myös ilman
tekstejäkin. Käytän tässä kohtaa monesti tällaista kirjavertausta. Jos
kirjaa kirjoitetaan ja on visio siitä, mitä siinä vielä pitää tapahtua,
ei sitä kirjoittamista voi lopettaa kesken ennen kuin se kaikki on
mukana. Kyllä ne biisit sitten ilmoittavat, kun ne ovat valmiita.
Jumalten aika pysyy toistaiseksi yhtyeen vaikeimmin kasaan raavittuna kiekkona. Entäpä sitten se helpoin? Sorvali:
– Varmasti ensimmäinen levy (Suden uni, 2001) syntyi helpoiten.
Muistaakseni biisit tehtiin todella lyhyen jakson sisällä, käytiin
treenaamassa kolmesti ja yhdeksän studiopäivän jälkeen kaikki oli
valmista. Pakko sen on olla vaivattomin. Siitä alkaen touhu on mennyt
levy levyltä enemmän yksityiskohtien hiomiseksi. Meistä tuntuu
kodikkaalta olla Primordialin kanssa kiertueella, koska he ovat
samanlainen bändi. Hekään eivät liian usein julkaise uutta musiikkia,
mutta jokainen levy on sitten viimeisen päälle oikeanlainen
tunnelmaltaan. Se bändi takaa varmasti vain sitä, mitä haluaa, eikä
mitään ekstraa.
Taiteellista sielua ja hermoja lepuuttaakseen Moonsorrow’ta ei ainakaan
vielä nähdä akustisilla keikoilla, kuten vaikkapa Swallow The Sun.
Palaamme myös hetkeksi ajassa takaisin reilut 13 vuotta, jolloin
sivuprojekti Lakupaavi sai alkunsa. Paavilta taisi vain hieman mopo
karata käsistä...
– Ollaan me asiasta saatu muutamia tarjouksia, mutta ei me olla siihen
lähetty. Ei se vain tunnu oikealta. Miksei sitten joskus tuonnempana,
kun ei enää jaksa moshata.
– Lakupaavi syntyi Kemissä hotellissa, varsinaisessa paskaläävässä.
Jollekin tuli sitten idea biisistä nimeltä Kuolema taidehomoille. Sitten
ruvettiin tekemään kuvitteellisen levyn biisilistaa, johon jokainen
vuorotellen heitti biisin nimen. Totta kai sen ympärille piti sitten
tehdä tiedote. Ajateltiinpa vain vetää jengiä vähän höplästä, Sorvali
heittää.
– Onhan se soitannollisesti ihan pätevä levy, sellaista grindcoren ja
hc-punkin sekoitusta. Ehkä se oli juuri sellainen terapia, mikä me
tarvittiin, vaikkei me sitä sellaisena sinä hetkenä ajateltu. Studio
buukattiin pariksi päiväksi. Meillä oli silloin oikeastaan vain
biisilista. Kai siitä jotain epävirallista videomatskuakin voi olla,
elleivät sitten ole jo kaikki hävinneet. 100000 euroa, niin sitten
lähdetään Lakupaavi-kiertueelle.
Palaamme vielä hetkeksi Jumalten ajan pariin, tarkemmin sanottuna levyn
viimeiseen biisin ja sen lopusta löytyvään väärin päin kuultavaan
salamyhkäiseen mongerrukseen.
– Ei sitä ulkomaalaiset oikein hoksaa. Nauhapätkän voi kuunnella väärin
päin ja miettiä, että mistä se sitten mahtaa olla. Mielellään testaisin
ihmisten kulttuurista yleissivistystä, että keksiikö sen joku joskus.
Vinkkinä sanottakoon, että merkittävä teos suomalaisessa TV-historiassa.
MAAILMAN PARAS MOONSORROW
Moonsorrow on levittänyt suomeksi laulettua pakanametallia
globaalisti kylästä toiseen. Jopa Kiina on tullut tutuksi. Sinne viedään
metallia nykyään enemmänkin.
– Kiinahan on avautunut tässä kymmenen vuoden sisällä länsimaalaisille
bändeille. Ei siellä tainnut tämän genren bändeistä monikaan käydä ennen
meitä. Meidän ensimmäisen ja toisen Kiinan-visiitin välissä oli kyllä
kerennyt käydä vaikka ja mitä. Se, joka raijaa ne isoimmat oikeana
hetkenä, kerää isoimmat rahat. Onhan siellä markkinat niin isot, ettei
sitä voi edes tajuta.
– Siellä tsekataan kaikkien ihmisten taustat, jotka menevät sinne
tekemään työviisumilla mitä tahansa hommaa. Ilmeisesti tärkein juttu
siinä on välttää ne ihmiset, jotka välittävät Kiinan vastaista
propagandaa. Joku raukka siellä on meidänkin biisien tekstit kääntänyt
ja tsekannut huolella läpi. Meidän tekstit eivät kuitenkaan ole
mitenkään poliittisia, ei meillä sen puolen ollut mitään hätää.
Suomen kieli ei ole niitä kaikkein puhutuimpia kieliä maailmalla. Siitä huolimatta homma toimii paremmin kuin hyvin.
– Musiikki puhuu puolestaan. Meistä ja Korpiklaanista, jotka ollaan
varmaan ne näkyvimmät suomeksi laulavat bändit maailmalla, välittyy
musiikissa se, mitä halutaan sanoa. Uskon, että jengi tajuaa sen,
vaikkeivat tekstejä kirjaimellisesti tajuakaan. Kyllä joka keikalla
silti näkyy vähintään pari ihmistä, jotka laulavat mukana. On totta kai
paha mennä sanomaan, että ymmärtävätkö he mitään, vai ovatko he
opetelleet ne vain onomatopoeettisesti. Tosin sehän se vasta
kunnianosoitus onkin! Ollaanhan me myös teetetty parille viime levylle
todella hyvät käännökset englanniksi.
Moonsorrow’lta ei olla turhan useasti saatu musiikkivideoita. Harvoista
videoista tuorein, Suden tunti, nähtiin tuoreimman kiekon tiimoilta.
Videosta vastasi serbialainen iCODE Team.
– Meillä on käytännössä kaksi ja teoriatasolla kolme musiikkivideota.
Sankarihaudasta tehtiin joskus livevideo,
joka kai joskus julkaistiin jossain, tai sitten ei. Parhaimmillaan
musiikkivideot voivat olla taidetta. Niin tykkäisin ajatella tässä
meidänkin tapauksessa. Video pelaa ihan noin vain ilman musiikkiakin.
Syy musiikkivideoiden niukkuuteen tulee sekä bändiltä että labelilta.
Emme ole koskaan ajatelleet tarvitsevamme niitä. Tällä kertaa tuli
vastaan tilaisuus saada juuri sellainen video, mikä sopii musiikkiin.
Toinen seikka on sitten aina se rahoitus. Koska niitä videoita ei
kuitenkaan niin paljon katsota, niin viitsivätkö julkaisijat laittaa
niihin hirveitä rahoja kiinni.
Moonsorrow on taittanut matkaa seitsemän studiolevyn verran turuilla
ja toreilla. Asiaan kuuluu totta kai miettiä, että onko bändillä vielä
annettavaa.
– Jokaisen levyn välissähän sitä todistellaan ja mietitään, että onko
lakipiste jo saavutettu. Ei me siihen vielä olla päädytty, mutta sitä
pitää aina miettiä. Se olisi vain pettymys kaikille tehdä musiikkia
pakosta. Ne on sitten vähän henkimaailman kysymyksiä, että miten
mietitään ja päätetään, onko bändi vielä relevantti. Ei siihen mitään
selviä kriteereitä ole.
Loppuun kysellään Sorvalin mietteitä toimittaja Matti Riekin
mielipiteestä, joka on selvä ja kuuluva: Moonsorrow on maailman paras
bändi.
– Maailmassahan on niin paljon bändejä, jotka on joidenkin mielestä
maailman parhaita. Totta kai kunnioitan Riekin mielipidettä, hänellä on
erittäin hyvä ja valikoiva musiikkimaku. Pakkohan sellainen on ottaa
kunnioituksena. Helvetin hieno asiahan se, mutta eihän sitä voi itse
ajatella tuon syvemmälle. Ei tässä ylpistymään ruveta. Mielestäni joku
muu bändi on maailman paras bändi. Se bändi on… no, enpä tiedä. Joskus
ajattelin sen olevan Darkthrone, mutta eivätpä he ole tehneet mitään
kovin hyvää pitkään aikaan. Ehkä se on sitten Moonsorrow, Sorvali
päättää.